Hudební festival současnosti

30.6. - 1.7. 2023 SVITAVY

Kdo je Milan Kroutil?

 

Zdar Marku, zdar Milane. Jsi Marek, nebo Milan, jak to tedy je? Kdo je Marek a kdo Milan a co dělá Marek a co dělá Milan?

V občance, kterou nemůžu najít, vidíš, dík za připomenutí, mám Marek. Ještě mě napadá, že ji možná mám v zimní bundě.. Když jsem začínal kroutit, tak jsem si pokaždé, když jsem nebyl spokojený s tím jak jsem zahrál (většinou jsem sundal přenosku z hrajícího gramce, nebo podobnou vychytávku) dal jednoduše na další akci nové jméno a problem solved. Takže těch jmen bylo dost. No a protože mám čudlíky rád a byla i doba, kdy jsem hrával dost ,,fyzicky,, a každé neslyšitelné pootočení knobu jsem dost prožíval a taky mě vždycky bavily ryze česká jména projektů jako třeba Nahorů po schodišti dolů band, To žluté co máte na kalhotkách... Takže Milan Kroutil.

Milan Kroutil @ Rosnička 2016

Český pseudonym je cool. Dnes je to samý DJ Killer, DJ Rider... Hraní se věnuješ už opravdu dlouho, zvládneš svou disžokejsou kariéru shrnout v několika větách? A co vůbec byl onen první impuls, kdy se ti stvořila myšlenka "hej já to chci také zkusit!"?

Táta měl docela slušnou sbírku desek, ze kterých jsem měl nejradši Progress2 a Blue Efect. Pak na základce přišel Heavy Metal a pár let jsem měl absolutní temno. V té době jsi buď poslouchal pop, disko, folk nebo metal. Metal sel docela ruku v ruce s folkem, taky máničky viď, ale kdo poslouchal disko a pop byl pro nás absolutni podčlověk. Posledni metalovou řadovku, kterou jsem si koupil byli Iron Maiden - Somewhere in time /1986. Se stěhováním do Valmezu přišly nové vlivy a hlavně kurátor českého undergroundového pokladu - festivalu Valaššský špalíček - Karel Prokeš. Takže prvák na střední to už byl hlavně český androš. Hraní v několika kapelách, které byli takový cross mezi rannými U2 a Mňága a Žďorp když jsi v kapele neměl ságo tak jako by jsi nebyl. Nic z toho nebylo ani trošku podobné jakékoli elektronice. V Tel Avivu jsem pak v taxiku, kde měl ten blázen asi 1kW subwoofer slyšel první remix Ministry a bylo to tam.
Vůbec jsem netušil o co jde a když jsem to doma kámošovi popisoval, tak říkal, kámo tobě se asi líbí trance. Stršně jsem se tomu vzpouzel, jakože disko? já?
V prodejně cédeček u nás dělal kluk, který do CD míchal věci z gramce a byl jsem v prdeli. Tripmag/xmag/první párty/půjčka - gramce, mixák, desky - point of no return. 1997/8?

Milan Kroutil

Díky za vyčerpávající info, slušná hudební cestička. Znamená to tedy, že za mix-pultem kouzlíš už skoro 20 let. Díky takovýmto zkušenostem budeš určitě schopen něco říci k následujícímu. Nekonečné popichování vinyl vs. digital playery a v posledních letech do hry vstupují i tzv. kontrolery, které nabízejí více a více možnosti. Nedá se oponenout diskutované tlačítko SYNC. Jak vnímáš za dobu svého hraní vývoj DJ postu po stránce sociální, technické i skillové?

Když se začaly používat CD playery, tak jsem si předem zjišťoval, jestli ten kluk hraje z desek, nebo CD a když jsem zjistil, že z CD, tak jsem většinou ani nešel. Chtěl jsem slyšet ,,chyby,, rovnání a vidět práci.. Samozřejmě mě to brzo přešlo, ale ten nástup jsem vnímal fakt ultra negativně. DJing byl pro mě v té době kufr s deskama. Naprosto chápu to, že někdo kupuje desky a nedá na ně dopustit. Zbytek jsou ale elektroakustické zákony. Na téma MP3 vs. plný formát vs. vinyl je toho napsaného spousta. Je mi docela jedno z čeho hraju, je fajn umět zahrát ze všeho ať už je to řemínkáč, nebo nexus se syncem, nebo konzole. Základ je, aby technika fungovala tak, jak má. Supersporty jsou nadupané elektronikou, ale když se chceš fakt pobavit, tak si všechny pomocníky vypneš a pak je to mezi pedálama a volantem. Podobně to vnímám u dj gearu. Na zilliardu procent ale vím, že dj, který má naučené hrát ,,na ucho,, a nespoléhá se na rovnací softy je v obrovské výhodě. Spousta mladých kluků tak spoléhá na soft, že když mu to ,,špatně spočítá,, tak tam mlaskne první na třetí , hlavně že se vezou hezky spolu viď? Výsledek je xx minutová brambora. Teď mám na klíčence 2x 16G USB, v tašce dalších pár USB, k tomu Serato a jednou za rok vytáhnu desky.

Milan Kroutil @ Rosnička 2016

Hudba tě provází celý život a jinak tomu není ani co se práce týče. Není tajemství, že máš sakramentsky co dočinění s pražským hudebním klubem Futurum. Několikrát jsem měl tu čest klub navštívit a vždy jsem odcházel s pocitem štěstí a spokojenosti. Pověz nám něco víc.

S Futurem to byla láska na první pohled. Poprvé jsem tady byl někdy před 3 roky, když jsme s Jardou Raušerem dělali Terminal B. Takové to, hm tady by to šlo.
V 70 letech se tady odehrálo spousta zásadních akcí, včetně prvních koncertů Plastic People of The Universe. Bude to znít jako klišé, ale tady je to v tom baráku cítit. Ten klub se nikdy nezaprodal sračkám, úplně nadšený jsem byl, když mi kolegyně Bára řekla, že když si nějakou kapelou nebyli ideologicky jistí, tak si ji nechali čeknout lidma z Good Night White Pride. Unikátní architektura, tvárný prostor, v podstatě nezničitelný klub o který se dobře starali. Přišel jsem za majitelem s nápadem přinést jako další programovou podsložku taky elektronické akce a ten tomu projektu dal šanci a přišly investice z říše pohádek a k tomu mi do klína spadli jedni z nejlepších zvukařů, které jsem kdy slyšel. Takže heaven. Profesionální akustická studie - akustické úpravy - nový světelný park - a zkušenosti lidí s ušima co by se měly nechat zarámovat a finále je jedno velké spoko a jedeme dál. Highlight první sezóny? určitě ranní loučení s Robag Wruhme na otvíračce Futurum Club Nights v dubnu 2016. Brečeli jsme jak želvy. Bylo to fakt hodně spešl. Anyways, znáš logo Ostravy co dělal Najbrt -OSTRAVA!!! takže si to trošku půjčím a FUTURUM!!!

Dasha Rush @ Futurum

U Futura ještě chvíli zůstaneme. Máš tedy na starost program elektronické hudby. Jsi to pouze ty, kdo vybírá a rozhoduje, kdo dostane příležitost zahrát si ve Futuru, nebo máte "tým" hlasujících? A podle čeho se řídíš během bookingu? Přeci jen musíš skloubit hned několik faktorů, prachy, timing a hlavně trefit se domácímu publiku do vkusu. Na který booking za rok 2016 si nejvíce hrdý, že jsi dovezl do Česka a proč?

Hrdý..jsem hrdý otec třeba, ale v muzice být na něco hrdý je divný.. To už je potom takový egocirkus typu ja jsem přivezl tohle, heč. Furt děláš ve finále jenom nějakou diskotéku, koncert, zábavu. Naprostá většina bookingů byly premiéry v ČR. Spousta těch lidí tady už dávno měli hrát, ale čechy byly pár let taková zaprděná vesnice. Když se bavíš s těma dravýma mlaďochama, kteří teď chrlí jednu pecku za druhou, tak oni kolikrát ani netuší kdo všechno už tady na různých Orionkách, Apoškách nebo ve staré Radosti FX hrával! Pár hodně schopných produkcí před pár lety zbankrotovalo a dodnes to splácejí a pár let byla obrovská díra. Jo furt se něco dělo, ale to nejzajímavější bylo v komorních prostředích klubíků a kluboven o kterých jsi se dozvěděl, jenom když jsi měl kolem sebe zapálené kámoše. Lámat se to začalo před cca 3-4 rokama. Hipstři viď? Propojení artové scény s tanečníma parties. Brněnský MUAH třeba. Fenomén, trendsetter. Nic podobného v Praze třeba nebylo. A Futurum? Ekonomika jakékoli akce je loterie. Jediný co víš předem je kapacita klubu vs. vstupné vs. relativní zájem o ten daný projekt. Naprostá většina akcí v posledních letech je umělecké dílo. Počínaje grafikou, prostředím, stylizací fakin FB události. Konkurence je šílená a všichni jsou při chuti. Kdybys před 4 lety zveřejnil kdyby jenom měsíční program toho, co se teď děje v Praze, tak tě budou mít lidi za magora, nebo že jsi obšlehnul nějaký londýnský/berlínský/ibiza leták. Takže zpět k otázce hehe (říkal jsi, že se mám rozepsat) Strašný emo byla už párty na Terminal B se Sigha s Shifted. Po pár letech větší techno co hrálo i vypadalo jak byli lidi zvyklí z výjezdů mimo čr. To co se dělo a děje ve Futuru je jenom logické pokračování tzn. trefit se dramaturgicky mezi Neone, Meetfactory, Roxy, Cross a tunou warehouse parties, které teď diktují.

Marie Davidson @ Futurum

Na konci července minulého roku si přijal pozvání k našemu svatému rybníku Rosnička na stejnojmenný hudební festival. Co ty na to, jak sis Rosnu užil a přihoď nějaký cenný feedback.

Rosnička. nikdy před tím jsem tam nebyl a jediný co jsem věděl bylo, že mám hrát na plážové scéně v krásný čas. Takže jsem si cca připravil plážové tracky, ale hned po příjezdu mi bylo jasné, že plážo pohodindy na výborném zvuku asi nebudou ono a to je zase ta výhoda digitálu - měl jsem s sebou všechno. 
První track Barnt a dál už to šlo samo. Krásné prostředí, odvážná dramaturgie, žádný zádrhel, všechno fungovalo, spousta známých, výborná parta na barech
...a ještě dostaneš zaplaceno za to že jsi se dobře bavil.

Milan Kroutil @ Rosnička 2016

Už 20. ledna za námi dorazíš do Brna na Paradízu do Kabinetu. Těšíš se? Co nám přivezeš, budeme tančit Berlín, nebo spíš východ? Prozraď jeden track, který na tuty zazní ve tvém setu.  A toho Barnta prosíme v 2017 do Futura, díky!

Barnt byl díky Pepimu v Meetfactory minulý rok a je to Pán. To víš, že bych to zopáknul. Do kabinetu se těším moc. V brně jsem hrál naposledy ještě ve Sklenicku a v Kabinetu to bude poprvé. Moc mě teď baví různý mexičani, takový fajn zvrácený disko/elektro. Určitě budou nějací zombies.

Ptal se Jan Barnet.