Hudební festival současnosti

28. - 30. 6. 2019, SVITAVY

Rozhovor: Olga + Jozef (SK)

 

DJ Loktibrada, zakladatel labelů Olga + Jozef nebo Palicavonzvreca, věrný zastánce tvrdšího techna a BPM vysokých hodnot, a to už od začátku 90. let. Co z toho je pravda, jak se za tu dobu změnila tvá tvorba a čemu se v hudbě věnuješ teď?

Už niekoľko rokov som žiadnu hudbu neurobil, ak nerátam občasné úpravy cudzích trakov pre svoj set. Radšej sa teda vyjadrím k hraniu, hlavne z pohľadu rýchlosti, ked to spomínaš. Vyššie BPM (povedzme 138) som hrával stabilne až v druhej polovici deväťdesiatych. Unavený rokmi hutného techna som sa ocitol na nejaký čas v techhouse/beatportechne a BPM išlo na 126-8. Dnes opät hrávam techno niekde okolo 133 (samozrejme +/- podľa kontextu). V súčasnosti veľa času venujem výberu, ale aj rearanžovaniu a editácií trakov do setu. Tieto veci umožnila až digitálna doba. Z môjho pohľadu cesta spät neexistuje, vinyl už hrať nemienim.

Do Bratislavského Subclubu jsi s labelem Palicavonzvreca přivedl jména ako Rødhåd, Inigo Kennedy, Dasha Rush nebo aktuálně Christian Wünsch. Pořád mám ale pocit, že oproti české klubové scéně je tá slovenská o dost slabší. Jak je na tom současné Slovensko a kam kormě Subclubu a Fugy by si doporučil vyrazit?

Aby som to uviedol na pravú mieru, všetky aktivity labelu Palicavonzvreca zabezpečuje môj brat sám, ja som tam len rezidentný DJ, prípadne konzultant. Čo sa týka klubovej scény, mimo Bratislavy hrám na Slovensku asi raz ročne, v Bratislave iba v učku (Subclub) a občas v Radosti, napr. vo Fuge som nikdy nehral, takže úprimne povedané a zhrnuté, nemám predstavu o stave scény... Stačí mi a zároveň ma teší, že PVC máva zatiaľ stabilne slušnú návštevnosť.

 

My, kteří máme devadesátky v datumu narození, jsme ty místní začátky ravu prostě nestihli. Mohl bys nám trochu přiblížit, jak to tehdy v českých a slovenských klubech vypadalo? A kde vidíš největší rozdíl oproti aktuální situaci?

Možno sa kluby zlepšili po technickej stránke, ale najväčší rozdiel je v atmosfére. V začiatkoch to bolo nové pre nás všetkých, ľudia sa bavili viac, alebo to aspoň viac dávali najavo, prakticky všade sme mali výraznu odozvu z parketu. Asi som trochu rozmaznaný z tých čias, ale dnes sa bežne stáva, že hoci ľudia sú na parkete, odozva je minimálna počas celého večera (aj keď hrajú naklikané mená). Potom občas pochybujem o tom, čo a ako to hrám, aj keď ma zatiaľ nikde nevypískali :)

S hraním ale nezůstávaš jen na Slovensku. Kromě toho, že máš odehrané sety v současné techno-mecce Berlíně, kde jinde jsi vystoupil? A kam se nejraději vracíš?

Hral som asi v 20 krajinách, prevažne vo veľkých mestách. Tento rok sa mi celkom vydarilo hranie v Madride a po mnohých rokoch aj v Prahe, posledný Berlin s Tokym bol tiež fajn. Zatiaľ to mám zvačša takto: rád sa vrátim kamkoľvek, kde si na mňa spomenú.

Díky momentálnímu zahlcení novou tvorbou a novými producenty se na ty staré snadno zapomene. Mohl bys nám doporučit někoho z techno scény, na koho scéna už sice zapomněla, ale pořád stojí za poslech?

99 % mojej generácie už nemá producentsky čo ponúknuť, vykročiť zo svojho tieňa dokáže len minimum ľudí. Čo sa týka djingu, tam som o niečo optimistickejší (aby som si prihrial polievku), aj keď sa možno mýlim. Viem odporučiť len jednu vec: nesledovať lajky/kliky/dátumy a použiť svoje uši a mozog.

A co ti říká název Rosnička? Slyšel jsi už o nás?

Názov Rosnička áno, ale nič viac som nevedel. Vážim si toto pozvanie a aj keď neviem, či sa bude návštevníkom môj set páčiť, určite prídem pripravený a prácu a zábavu zvládnem zodpovedne :)

Ptala se (slovensky!) Paulína Chrastinová