Hudební festival současnosti

28.-29. 7. 2017

Kdo je Mike.H?

Ahoj Majku, smím-li ti tak říkat. Od poslední Paradízy uteklo téměř 5 měsíců. Je nám radostí připravovat další a opět s headlinerem, kterej umí. Kdo je Mike.H?

Ahoj Honzo, Mike.H je DJské alter-ego, které mně po večírcích provází zhruba 8 let. Podepisuju se s ním, společně s kolegou Not_me, taky pod večírkem SEED a rádiovým pořadem Cluster na Radiu 1.

DJing, pořádání večírků, aktivity kolem Radia 1. K hudbě máš blízko a pravděpodobně tě taky naplňuje. Zbývá ti čas i na jiné aktivity? Co děláš mimo hudbu, co tě baví?

Jasně, to je věc, která mně v životě naplňuje ze všeho nejvíc. Zbývající čas v poslední době hodně věnuju sportu - kolo a lezení, to jsou skvělý aktivity, kde si výborně vyčistíš hlavu. Zbývající čas věnuju přítelkyni a samozřejmě práci, která pak živí moje hudební aktivity. Mám ale to štěstí, že moje práce a hudba se k sobě nedávno začaly víc přibližovat. Hudbou, zvlášte tou, která mě baví, se dá v Čechách ale dost těžko uživit.

Tím si nakousl moji další otázku a ta se týká právě finanční rentability. Asi neprozradím žádné velké tajemství, když řeknu, že v případě domácí undergroundové scény je jen velmi obtížné se dostat vyloženě do plusu, ať už jako pořadatel nebo dokonce i vystupující, který do gearu a muziky nasype celkově víc, než mu pak promotér může zaplatit. Když kouknem do sousedního Německa, je to rozdíl, který opravud vidíte. V čem je zakopán pes?

Myslím, že s Německem není možný se srovnávat. Je to mnohem větší trh a také tam má taneční muzika mnohem větší tradici. Víc mladých lidí se chodí bavit do klubu namísto diskotéky, jak je tomu u nás. Ale to se taky pomalu mění - viz. všechny ty warehouse techno party, kam přijde tisíc lidí.

Přesně. Praha jede, Praha šlape. Komiksy, Polygony, váš SEED, MeetFactory, Futurum Club Nights a tuna dalších pop-up akcí i nenápadných atmo-barů ala Vlkova 26. V poslední době se prostě té "alternativní" elektronické scéně v Praze velmi dobře daří. Čím to je a co se stalo, že instantně tak vzrostl zájem? Nebo to tak bylo vždy, ale teď je to prostě jen víc vidět?

Myslím, že vyrostly především techno party. Je to prostě trend - techno z Berlína je zkrátka cool. Asi. Náš SEED nebyl nikdy úplně "cool", nikdy jsme se netrefovali do žádného trendu a proto také naše party do větších rozměrů nikdy nevyrostla. Stále mi ale přijde, že lidi chodí především tam, kam jdou jejich kamarádi a o čem jim někdo řekne. Kamarádi kamarádů jdou na party kamarádů. Vypadá to, že se ale věci zase začínají hýbat. Do popředí se po delší době vrací disco a house. Frčí Giegling a Lobster Theremin. Tam je plno. Člověk ale zapochybuje, jestli scéna skutečně existuje, když o pár týdnů na podobnou party se skvělýma DJema Tornado Wallace a Young Marco přijde najednou jen desetina návštěvnosti Giegling party.

Souhlas a jen souhlas. Je hlad po "ostřejším" technu a cokoliv "mírnějšího" už není dostatečně Berghain. Za nás nutno říci, že váš koncept SEED akcí je nám velmi sympatický a hlavně se liší. Napříč posledními lety se vám podařilo do Česka dostat velmi zajímavá jména. Představ nám tento projekt, co to vlastně je, proč to je a co je vaše vize?

Tuhle party jsme začali prostě z nutnosti. Neměli jsme kde hrát muziku, která nás bavila. Nikdo jiný ji nehrál, nikdo nás nikam nezval. Na začátku to bylo těžký, lidi na pomalý věci neuměli tancovat. Ale věřím, že jsme si část publika vychovali a berou nás dneska už mnohem víc. Jedině na vlastním večírku si můžeme dovolit hrát v hlavním čase na 115 BPM a mít plnej parket. Soustředíme se jednoduše na (především) taneční psychadelickou muziku. Hudebníky, u kterých nejsou hranice mezi žánry. Nehodíš je do škatulky house nebo electro. Inspirují se, stejně jako my, v minimalismu, krautrocku, tradiční africký i indický hudbě... Máme rádi hudbu s atmosférou, melodií. Prostě všechno, jen ne tuctový šablonkovitý věci, udělaný jen pro to aby v klubu pěkně bouchaly. Na začátku pro nás byla největší inspiraci na labelu Border Community, ale stejně jako se vyvíjí náš vkus, tak se vyvíjí i celá party. V sobotu na naší party vystoupí Izraelec Autarkic. Scéna v Tel Avivu je teď skvělá a přichází z ní spousta originálních producentů, kteří zní hodně "neevropsky" a to nás dost baví.

Vercetti Technicolor, Gonno, Ricardo Tobar, Switchdance a nyní Autarkic. Možná hloupá otázka, ale na jaký dosavadní booking jste nejvíce hrdí, který event se vám podařil nejvíce a co je takový tajný sen, koho byste rádi ukázali v budoucnu?

Je těžký vybrat něco konkrétního. Za všemi producenty, které jsme za těch víc než 5 let přivezli si stále stojíme a pořád hrajeme jejich hudbu. Náš sen je přivézt Michaela Rothera a taky Manuela Gottschiga. Veterány, kteří hudbu dělají už od konce 60. let a zásadně ovlivnili náš vkus. Z realističtějších věcí jsou to třeba američtí Forma, Food Pyramid, němečtí Musiccargo nebo Die Wilde Jagd. Určitě se budeme víc soustředit na živáky, kapely.

Držíme palce a těšíme se! Nyní otočme list a pojďme se bavit o festivalech. Hodně humbuku je kolem pražského Lunchmeatu, který tahá hodně odvážnou, až futuristickou muziku. Byl jsi, viděl jsi? Pokud ano, líbilo se?

Na Lunchmeatu jsem byl pracovně, tak to nemůžu moc objektivně komentovat. Užil jsem si to úplně jiným způsobem, než návštěvnící. Myslím si ale, že na Lunchmeat festivalu jsou každoročně výborný progresivní jména.

A co "naše" Rosnička?

Byl jsem hodně překvapenej tím, jak slušnej festival se dá ve Svitavách udělat, fakt! Už je to nějakej rok, co jsem tám hrál, ale zvuk byl super a publikum taky. Na line-upu samí kamarádi. Spokojenost. Rád se na Rosničku jednou zase i jako vystupující podívám.

V sobotu, druhý den po naší Paradíze, představíte v Praze už zmíněného izreaelského producenta Autarkic. Pověz více o tomto eventu, pozvi čtenáře a proč by měli dorazit i do Prahy.

Autarkic je skvělej novej producent z Izraele, kde v posledních letech celkově vyrostla spousta talentů: Red Axes, Moscoman, Naduve, Yovav, Katzele a labely Disco Halal, Malka Tuti nebo Garzen records. Nadav (Autarkic) ma dost originalní zvuk a pro mně osobně to byl největší objev loňskýho roku. Věechny jeho skladby jsou dost chytlavý, někdo by chtěl říct trochu popový, ale všechny maj skvělej vývoj, instrumentály a v neposlední řadě vtipný texty. Nadav přislíbil 90-minutový live act a vzhledem k tomu, že má v nejbližších dnech vydat nové album, těšíme se na set plnej novinek. Veze s sebou drum machiny, synthy a samozřejmě bude naživo zpívat (!).

Je tedy možné, že na Paradiscu něco od něj zahraješ?

Určitě zahraju i víc věcí z Izraele. A těším se zas po roce do Brna!

Majkův nejnovější set tady. FB fanpage tady.

Ptal se Jan Barnet.